gnaget vs. bajen

En historia korrekt återgiven.

Min vän och hans son i 10års åldern ska påbörja sin färd från Södermalm till Råsunda för att bevittna AIK - Bajen. Väl på södra station kliver de på Bajens abonerade tåg till Råsunda, min vän AIKare från barnsben och hans son som är en väl uppfostrad ung man; likaså. Väl på pendeltåget blir de lite smått trakasserade, min vän är van och skrattar av det. Men hans son blir lite ledsen och börja gråta, vem skulle egentligen inte göra det när hela tåget ställer sig upp och pekar på honom och sjunger nidvisor.

- Är det jobbigt?
- Ja
- Ska vi gå av?
- mmm, snyftar pojkspolingen.

De går av och väl på perrongen står några av Bajens äldre garde, Spiken & Bulten. De slänger ett getöga på min vän och hans son..

- Lite elakt det där, fyfaan. Grabben, bara så'ru vet så é inte alla bajare så där.
Sonen tittar upp lite och torkar tårarna
- Sådärja, säger mysfarbröderna
- Tack, ett leende sprids på läpparna.
Mysfarbröderna tar en klunk på sina Falcon, tittar ner.
- Förlåt, vill'ru ha en klunk bira? Klart Grabben vill ha en klunk bira!

Snart börjar fotbollen igen, så mycket hjärta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0