recept: fläskfilé i stengryta

Det är dags att ta fram paradreceptet som jag tillredde som nyårsmiddag för mina föräldrar, samt släkt från Warsawa

Fläskfilé i stengryta
Häll upp ett glas rödvin. Putsa en hel stor fläskfilé och placera i stengrytan, hacka en-två lökar, samt två vitlöksklyftor. Ta en kruka färsk timjan och basilika, grovhacka och och strö över. ha ner rikligt med rödvin och en-två dl buljong (lite beroende på hur stark buljongen är). Salt, peppar och en skvätt soja blir pricken över i:t

Vill du göra det här till ett riktigt gott projekt kan du ha ugnen på 150' , däremot kommer det ta mycket längre tid. Jag hade runt 170-180', det fungerade bra för mig. Ha ner en termometer i fläskfilén du bör ta ut den vid 66-67', lägg den snabbt på tallrik med folie över. Ha kvar termometern i köttet, för att se över att inte temperaturen stiger till '70 och över. Då blir köttet trådigt. Är du inte klar med såsen eller det övriga, skär upp köttet.

Spadet som du har kvar i grytan, kan du med fördel tillsätta en liten extra skvätt rödvin och reducera ner. Alternativt att du göra en bottenredning (smör och mjöl). Detta kan du göra medans du låter köttet safta till sig.

Servera med en mysig sallad och potatis. Alternativt en Wienerpotatissallad, som är kokta skivade potatisar med som har legat och dragit i en vinigrett - dvs olja, salt, peppar, vinäger. Tänk på att inte använda mjölig potatis till denna rätt.

Jag skulle nog rekomendera en kall ljus öl  till denna rätt, den bryter rätt så bra

Kommentarer
Postat av: J

Mmm det är inte så mycket att han skriver ospännande som att han skriver som en hjärnskadad t-rödalkis...



Det där receptet verkar faktiskt riktigt bra, synd att min största talang är att jag inte kan laga mat.

2008-05-28 @ 21:50:20
URL: http://kreftans.blogg.se/
Postat av: Åke

Brusch! Den där får du gärna laga till mig!!! jag dreglar redan... :p

2008-05-30 @ 11:42:41
URL: http://dongino.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0