objektiv kommentator

För er som läser Dagens Media och Resumé, kan det inte undgått att Konsumentverket och KO utreder Blondinbella för smygreklam. Alltså, enligt svensk lag får man inte göra reklam för en produkt eller tjänst om inte är en tydlig avsändare. Blondinbella blogg ägs av Blondinbella AB, som i sin tur ägs av Glife AB och i intervjuerna med Dagens Media är försvarar Johan Kinnander VD på Glife kritiken med: "Det avbildas och nämns ingenting i bloggen om de betalande annonsörer som finns på Blondinbellas blogg och det har inte skett tidigare heller." Med andra ord går Glife in och håller om ryggen på lilla guldkalven Isabella och rider ut stormen. Det kan sägas att det blir dryga böter om KO fäller Bella, bara så ni vet.

Men historien slutar inte här. I denna djungel av bloggar finns det en sida driven av två kvinnor som kallar sig Bloggkommentatorerna vars tidsfördriv och kyrkoliknande kall; är att skriva om vad andra skriver. Ungefär som bloggarnas Se&Hör. Även kommentatorerna, fulla av åsikter, ägs av Glife AB. På deras förra site http://bloggkommentatorerna.blogg.se i nyheten om att de blivit värvade till glife, uttryckte jag min rädsla för deras objektivitet. Detta skrattades bort med att 'vi har fria tyglar, även om vi har en chefredaktör och ansvarig utgivare'

Nu vet inte jag huruvida detta va en för liten nyhet för Kommentatorerna att skriva, för inte en spaltmilimeter har skrivits om Blondinbella och Glife AB i bloggen, fast det är klart man biter inte handen som föder en. Men vad hände med objektiviteten?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0