analys: bland ettor och nollor
'Ibland ser man inte träden för skogen'
Att använda internet för marknadsföring är inget under i sig, det har gjorts länge i mer eller mindre utsträckning. Den nya trenden att företag investerar i bloggar är nästintill genialiskt. Här identifierar redan läsaren med bloggpersonligheten, vilket absolut gör att när Blondinbella säger 'Köp den krämen den är bra' är det oerhört varumärkesbyggande. Ungefär som när Tom Cruise har på sig Filippa K, fast i mindre skala. Är någon intresserad av en bloggares personlighet och liv, delar åsikter med denna - kan man tänkas att bli influerad av en uppmaning om köp.
All marknadsföring över internet är däremot inte bra, eller snarare; den är dålig genomförd på grund utav bristande 'know-how'. Att automatiskt tro att man ska kunna öka försäljningen genom att satsa ett par hundratusen på webboptimering hos google är en dålig investering. Dels för att google styrs av sökalgoritmer som letar upp nyckelord. Med jämna mellanrum byter google sin algoritm och stuvar om på första sidan. En sådan liten grej kan innebära stora förluster. Du som användare klickar på det högst upp, för att du litar på att sökmotorn levererar det mest relevanta resultatet. Det finns bara en första sida och den är inte oändlig. Hur många tror du letar efter en produkt på sidra tre på google?
Det andra är att betalar du för ett medium t.ex en tidning har du en tydlig målgrupp. En båt-tidning med exklusiva båtar kan man ju lätt få en tydlig målgrupp - mellanålders herrar, med chefspositioner, oftast familj och har en inkomst över medel. Det krävs inget geni att lista ut det (jag gjorde ju det). Du som annonsör vet vem som köper tidningen och vet om den passar in och kan identifiera sig med företaget. På nätet räknar du träffar, men du vet egentligen inte vem det är som läser din sida. Vem är du som läser det här?
Men i det rådande mediaklimatet där i stortsätt alla förespråkar nätet, är konsekvensen att flera (speciellt mindre) företag som förlitat sig på traditionell print-reklam söker sig till 'de nya medierna' dvs. interaktiva lösningar. Vilket i slutändan kommer att bara kommer att sluta med en översvämning på en annars briljant förutsättning för marknadsföring. Det finns bara så många personer som vill köpa tjänster och produkter över nätet.
Det finns en stor nackdel med internet, det kan bara stortsätt angerar två sinnen. Hörseln och synen. Därför måste man som företag göra en site som engagerar både visuellt och ljudmässigt, samt det viktigaste: att vara tydlig. Går du ner till Bosses Korvkiosk för att skaka tass och snackar skit i 30 sekunder medans du får din knackwurst paketerad, är det en upplevelse som faktiskt tar udden av att sitta och beställa matvaror över internet. Framförallt engagerar den alla sinnen och där måste tekniken förbättras handikapp, som måste överbyggas.
Internet är bra, om du kan använda det rätt. För att återkoppla till inledningscitatet måste du sticka ut och du måste göra det bra, annars går det inte. Framförallt, tillförlita er inte bara på nätet. Jag tror att print som medium är påväg tillbaka.
Att använda internet för marknadsföring är inget under i sig, det har gjorts länge i mer eller mindre utsträckning. Den nya trenden att företag investerar i bloggar är nästintill genialiskt. Här identifierar redan läsaren med bloggpersonligheten, vilket absolut gör att när Blondinbella säger 'Köp den krämen den är bra' är det oerhört varumärkesbyggande. Ungefär som när Tom Cruise har på sig Filippa K, fast i mindre skala. Är någon intresserad av en bloggares personlighet och liv, delar åsikter med denna - kan man tänkas att bli influerad av en uppmaning om köp.
All marknadsföring över internet är däremot inte bra, eller snarare; den är dålig genomförd på grund utav bristande 'know-how'. Att automatiskt tro att man ska kunna öka försäljningen genom att satsa ett par hundratusen på webboptimering hos google är en dålig investering. Dels för att google styrs av sökalgoritmer som letar upp nyckelord. Med jämna mellanrum byter google sin algoritm och stuvar om på första sidan. En sådan liten grej kan innebära stora förluster. Du som användare klickar på det högst upp, för att du litar på att sökmotorn levererar det mest relevanta resultatet. Det finns bara en första sida och den är inte oändlig. Hur många tror du letar efter en produkt på sidra tre på google?
Det andra är att betalar du för ett medium t.ex en tidning har du en tydlig målgrupp. En båt-tidning med exklusiva båtar kan man ju lätt få en tydlig målgrupp - mellanålders herrar, med chefspositioner, oftast familj och har en inkomst över medel. Det krävs inget geni att lista ut det (jag gjorde ju det). Du som annonsör vet vem som köper tidningen och vet om den passar in och kan identifiera sig med företaget. På nätet räknar du träffar, men du vet egentligen inte vem det är som läser din sida. Vem är du som läser det här?
Men i det rådande mediaklimatet där i stortsätt alla förespråkar nätet, är konsekvensen att flera (speciellt mindre) företag som förlitat sig på traditionell print-reklam söker sig till 'de nya medierna' dvs. interaktiva lösningar. Vilket i slutändan kommer att bara kommer att sluta med en översvämning på en annars briljant förutsättning för marknadsföring. Det finns bara så många personer som vill köpa tjänster och produkter över nätet.
Det finns en stor nackdel med internet, det kan bara stortsätt angerar två sinnen. Hörseln och synen. Därför måste man som företag göra en site som engagerar både visuellt och ljudmässigt, samt det viktigaste: att vara tydlig. Går du ner till Bosses Korvkiosk för att skaka tass och snackar skit i 30 sekunder medans du får din knackwurst paketerad, är det en upplevelse som faktiskt tar udden av att sitta och beställa matvaror över internet. Framförallt engagerar den alla sinnen och där måste tekniken förbättras handikapp, som måste överbyggas.
Internet är bra, om du kan använda det rätt. För att återkoppla till inledningscitatet måste du sticka ut och du måste göra det bra, annars går det inte. Framförallt, tillförlita er inte bara på nätet. Jag tror att print som medium är påväg tillbaka.
Kommentarer
Postat av: emelie
tackar.
oj har du skrivit det där?
du är ju smartare än jag trodde :)
Postat av: emelie
ja eller du verkar verkligen ha satt dig in i det där med annonsering. men det kanske tillhör ditt jobb lite, att ha bra argument för att annonsera i print :)
Postat av: emelie
ja men det är bra.
Postat av: Anton
tja mattie
vill du höra min nyaste punchline?
Postat av: Anton
Appropå print som medium så kan jag berätta att det inte är påväg tillbaka.
Sorry.
Postat av: Matthias Rienzburg
ah, ge mig din senaste punchline Anton! ;)
Trackback